Přesto, že hláska R je jednou z posledních, kterou by dítě mělo umět vyslovit, je zároveň tou, se kterou bývají nejčastější problémy. S dětmi ji můžete procvičovat za pomoci přípravných cvičení.
1. Předřečová cvičení pro rozvoj obratnosti mluvidel
Abyste mluvidla dětí připravili na těžkou hlásku R a Ř, musíte je trénovat a "posilovat" v předstihu. Cviky mohou sloužit jako prevence vadného vývoje řeči již v útlém věku - můžete je cvičit prakticky od té doby, kdy dítě hru přijímá. Procvičujte hlavně jazyk, rty a tzv. patrohltanový uzávěr.
Tato cvičení jsou založena na principu nápodoby, základním pravidlem úspěchu je hra, která má dítě bavit.
Jazyk
- vyplazování jazyka do dálky a do výšky (otočit špičku nahoru a dosáhnout na nos)
- kmitat jazykem z koutku do koutku
- ťukat jazykem na každý zoubek
- malovat jazykem horní patro jako štětkou zepředu dozadu a zpět
- olíznout horní a dolní ret
Rty
- špulení, úsměv
- brnkání prstem o rty
- vibrace rtů (odfrknutí)
Patrohltanový uzávěr
- kloktání
- pití brčkem
Všechna tato cvičení provádíme formou her. Můžeme si hrát na opičáky před zrcadlem a předvádět se jako opičky. Využít lze také potraviny, se kterými můžeme cvičit olizování marmelády, šlehačky, držení lentilky jazykem na horním patře, dokud se nerozpustí, houpání lentilky na jazyku nahoru a dolů a podobně.
2. Přípravná cvičení na nácvik R
Dítě už dozrálo do věku, kdy může začít se správnou výslovností R a Ř. Ještě před samotným nácvikem hlásky je třeba procvičovat mluvidla, která jsou do jejího tvoření aktivně zapojena. Zkuste tato cvičení:
Ohýbání jazýčku směrem nahoru
Horní ret můžete pomazat marmeládou a olizovat, držet lentilku za horními zoubky, přitlačit jazyk k hornímu patru a klapnout jako podkovy koní.
Prskání rty
Ideální hra do vany nebo na ven.
Prskání rty i s jazykem
Mezi rty dá dítě při prskání i jazyk.
Přetlačování ukazováčku s jazykem
Jazyk tlačí ukazováček ven a ukazováček na špičku jazyka dovnitř.
Zpívání rychlých rytmických písniček
Zpívány jsou písničky beze slov na hlásky a shluky - dndndn, dada, dyndyn.
Bláznivá řeč
Rodič řekne nesmyslný shluk hlásek nebo slabik s hláskou D s určitou intonací (otázka, rozčilení, radost a podobně), a dítě to celé zopakuje a přidá: dnddn vdn hdn edn?
Správná výslovnost - postavení mluvidel
Ústa jsou mírně pootevřená, hrot (špička) jazyka se „placatě“ dotýká za horními řezáky, a když dítě vysloví ddn, dn, jazyk poskočí. Aby se nesnažilo pomoci si dolní čelistí, může si opřít ukazovák na dolní přední zuby. Zůstanou mu tak mírně pootevřená ústa a jazyk lépe poskočí.
7 tipů, jak cvičit hravě
- Cvičte raději častěji, ale kratší čas. Pět až deset minut vícekrát denně je daleko efektivnější než hodina najednou.
- Využívejte ke cvičení i momentální situace, např. návštěva lékaře, jízda autem, chvilka se zmrzlinou.
- Chvalte za každou snahu a za konkrétní úspěchy: „Teď ti krásně zakmital jazýček“.
- Vyslovujte pomalu, rytmicky a nespěchejte.
- Neomezujte se na pouhé opakování, provádějte různé druhy cvičení.
- Využívejte pomůcky, obrázky, věci běžné potřeby.
- Odměna je důležitá. Dítě potřebuje vidět, jaké má úspěchy. Lepte mu třeba obrázkové samolepky do kalendáře za každé cvičení nebo do speciálního notýsku.
3. Nácvik hlásky R
Mluvidla jsou připravena a rozcvičena, teď můžete začít trénovat. Jak na to?
- Hlásku nacvičujeme nejprve na konci slova ve spojení s hláskou D nebo T a vyslovujeme jako dd, td. Nikdy nedáváme dítěti vzor s R, ale zachováme td. Vysloveujeme tedy například: svetd, metd, litd, vítd, hadd. Koncové D u dd, td jakoby polykáme, nevyslovujeme zvučně.
- Další úspěšné pokusy bývají u slov, která mají R v první slabice: trhá, trká, trčí, tráva, drnká, drápy,...
- R na začátku slova - před samotné R předsadíme krátké E a vyslovujeme jako - eduka (= ruka), edáno (= rána).
- Později zkoušíme výslovnost R ve spojení s ostatními hláskami: krk, hrad, vrak,...
- Naposledy procvičujeme R uprostřed slov a ve spojení se sykavkami: trs, prskat, prst
Učíme se R - hRavě!
Děti mají rády, když jim dáváme na výběr. Proto nejlépe spolupracují, když se jich ptáte a ony vybírají odpověď samy z několika možností. Vaše společná výuková hra nemusí být vůbec nudná. Může probíhat mnoha způsoby:
Podívej co má Aleš zeleného? Svetr (svetd) nebo triko (tdiko)?
Má pes, kočka, slepice… ťapky nebo drápy? (dddápy)
Nejlépe je při nácviku vycházet z pexesa se zvířátky, kdy si děti jednotlivá zvířátka otáčí náhodně a říkají třeba „Pes má ddápy“.
Co z předmětů na obrázku jsi ztratil? (ztdatil)
Dítě se dívá na obrázek přibližně tři minuty. Pak se obrázek zakryje a dítě říká, co se mu (ztdatilo).
Co utrhnu ze stromu?
Dítěti nakreslíme kouzelný strom, na kterém roste všechno ovoce, co zná. Dítě je na strom postupně dokresluje a říká:
„Nakdeslil jsem jablko, ze stdomu utdhnu nebo natdhám jablka.“
První, druhá a poslední
Dítě vybere několik kartiček s obrázky, cca 7 kusů a položí je do řady vedle sebe a snaží se zapamatovat pořadí. Poté otočí kartičky obrázkem dolů a ptáme se, kde byla např. kočka? Pdvní, dduhá nebo poslední?
Kde to je?
Co je na obrázku a co na stole? Máme velký obrázek s větším množstvím věcí a nějaké předměty na stole a ptáme se dětí: „Kde to je? Na stole nebo na obdázku?“
Pletení
„Pletu, pletu zelený svetr (svetd)“ říká dítě a kreslí vlnky jako řady na svetru a postupně mění barvy.
6 chyb, kterých se vyvarujte
- Nikdy dítěti neříkejte při nácviku slovo s hláskou R jako takovou a důsledně ji nahrazujte dd, td - Petd místo Petr apod.
- V běžné řeči používejte R normálně, ale pokud vidíte, že se dítě snaží opakovaně říci slovo s R, zopakujte mu ho s dd, td.
- Pokud dítě začne ráčkovat, tedy vytvářet R hrdelně, přestaňte s nácvikem.
- Pokud dítěti nejde některé slovo nebo hláskový shluk (vd, kd, hd apod.) opakovaně, přejděte na jiné slovo či hlásky.
- Básničky a říkadla s velkým množstvím hlásky R jsou určeny až pro poslední fázi nácviku, kdy už dítě umí R alespoň někdy vyslovit.
- Pokud dítě už R vyslovit v některých slovech umí, nenuťte ho za každou cenu užívat ho všude. Zautomatizovat ho a dostat do běžné řeči se musí postupně.
Tip pro rodiče, kteří sami ráčkují
Pokud sami ráčkujete, začněte s nácvikem také u sebe. Nikdy není pozdě. Tvrzení, že se ráčkování nedá odnaučit, nejsou pravdivá. Je to stejný zlozvyk jako kouření. Pokud se totiž dítě R správným způsobem naučí tvořit, neznamená to, že je bude používat. Uslyší-li špatný vzor, nápodoba bude silnější. Začít tedy musíme nejdříve u sebe.
Autor: Mgr. Martina Kovářová, speciální pegagog - logoped